Over KSA-Mater

KSA-MATER LEEFT!

In het hart van de Vlaamse Ardennen, in het pittoreske Mater ziet men al meer dan 60 jaar lang het groene landschap elke zaterdag blauw en oranje kleuren.

De blauw-oranje stromen komen van alle hoeken van Mater (en daarbuiten) om samen te komen in de Driesleutelstraat.

Kinderen verzamelen hier om hen enkele uren te laten meeslepen door actie, buitenspelen, knutselen, vechten tegen draken, speurtochten, vuil worden en zo veel meer.

KSA Sint-Martinus Mater zit nog steeds in de lift. Het doet ons plezier dat er jaar na jaar steeds nieuwe leden de weg naar onze jeugdbeweging vinden. Met ongeveer 150 leden en een team van 40 leid(st)ers, hulpjes en KSA-koks mogen we toch wel zeggen dat het niet slecht is dat er meer dan 180 man actief is in een jeugdbeweging van een klein dorpje als Mater!

Het geeft ons voldoening en bevestiging voor onze inzet. Wij willen daarom ieder van jullie bedanken voor het vertrouwen dat jullie in ons stellen.

BOEK 50 JAAR KSA-MATER

Naar aanleiding van de vijftigste verjaardag van KSA-Mater begon bij de makers van dit boek de vraag te rijzen hoe deze bloeiende jeugdbeweging is ontstaan. Gebaseerd op een beknopte stukje tekst uit het boek - Bijdrage tot de geschiedenis van Mater - van E.H. Van Hoolandt trokken zij op pad om oud-bondsleiders te interviewen over hun ervaringen in de KSA. Beginnende bij de eerste officiele bondsleider, interviewden zij zich een weg door de rijke geschiedenis van de Materse jeugdbeweging. Deze interviews werden verwerkt tot een gedetailleerd naslagwerk over de ontstaansgeschiedenis, de belangrijkste gebeurtenissen, lijstjes met feiten en tal van grappige anekdotes.

Bij deze al een klein voorsmaakje.

(Het boek is nog steeds verkrijgbaar voor de schamele prijs van 18 EUR)